: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تشدید مخاصمات طی چند سال اخیر در عراق باعث افزایش طوفان‌های گرد و غبار در ایران شده است و تهدیدهای زیست محیطی جنگ عراق بر ایران همچنان ادامه دارد.

استمرار تهدیدهای زیست محیطی جنگ عراق بر ایران

سلامت نیوز: رئیس سازمان حفاظت محیط زیست: تشدید مخاصمات طی چند سال اخیر در عراق باعث افزایش طوفان‌های گرد و غبار در ایران شده است و تهدیدهای زیست محیطی جنگ عراق بر ایران همچنان ادامه دارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خبرگزاری صداوسیما ، معصومه ابتکار در همایش «مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست» که با حضور رییس سازمان انرژی اتمی کشور برگزار شد، افزود: با توجه به اینکه آثار جنگ در محیط زیست را مستقیما مشاهده می‌کنیم و درگیر آن هستیم، برگزاری این مراسم بر بررسی ابعاد مختلف این موضوع در بعد منطقه‌ای و بین‌المللی تاکید دارد.
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر با موضوع جنگ و آثار آن در منطقه و بر محیط زیست درگیر هستیم، ادامه داد: کشور ما چندین سال است که از آثار جنگ و گرد و غبار ناشی از آن آسیب می‌بیند؛ یکی از دلایل تشدید گرد و غبار، تشدید مخاصمات در کشورهای همسایه به ویژه عراق است؛ همچنین رها شدن اراضی کشاورزی در این کشور آثار و تبعات منفی خود را به شکل گرد و غبار در ایران نشان داده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه اخیرا حملات داعش به انبار نفتی و گوگرد در عراق باعث ایجاد بلوم گوگرد در جو شد، گفت: این شرایط جوی به سمت ایران نیز حرکت کرد، اما وارد ایران نشد که در صورت ورود به ایران می‌توانست باران اسیدی شدیدی را در ایران ایجاد کند، بنابراین تهدیدهای زیست محیطی ناشی از جنگ عراق برای کشور ما ادامه دارد.
ابتکار با اشاره به اینکه ناآرامی‌ها و درگیری‌های نظامی در دنیا علاوه بر آسیب‌های انسانی به محیط زیست نیز آسیب‌های بلند مدت وارد می‌کند ،افزود: جنگ‌ها به ثروت و  اقتصاد عمومی کشورها لطمه می‌زند، بنابراین سعی داریم با گرامیداشت روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست به شکل‌های مختلف به مقوله جنگ بپردازیم و همچنین باید در حوزه قوانین بین‌المللی برای حفظ منابع آب، منابع طبیعی و حیات وحش در حین جنگ، فعالیت و قوانینی وضع کنیم، هنوز در این زمینه عقب هستیم و خلاءهای عملکردی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه جنگ‌ها پیامدهای منفی برای محیط زیست به دنبال دارند، گفت: آنچه در عراق اتفاق می‌افتد، ایران را تحت تاثیر قرار می‌دهد. در چند سال اخیر افزایش مخاصمات در این کشور شدت طوفان‌های گرد و غبار در ایران را افزایش داده است، در حقیقت در سال‌هایی که ناامنی در این کشور  شدید شده، مدیریت درستی بر کانون‌های گرد و غبار این منطقه وجود نداشته که این موضوع باعث شده کانون‌های جدید گرد و غبار در عراق شکل بگیرد که در نتیجه آن استان‌های غربی ایران به ویژه ایلام، کرمانشاه و اهواز تحت تاثیر گرد و غبار عراق قرار گرفته‌اند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه جنگ و آثار مخرب ناشی از آن با بحث‌های صلح و امنیت و تغییر اقلیم ارتباط تنگاتنگی دارد، ادامه داد: باید بدانیم که چطور جنگ می‌تواند در تغییر اقلیم و انتشار کربن پیامدهای منفی داشته باشد بنابراین باید این مسائل را در جلسه امروز مورد توجه قرار دهیم. تاثیر جنگ در تغییر آب و هوا و تاثیر ماشین‌آلات جنگی، تاثیرات مستقیمی بر گرم شدن هوا و فرسایش محیط زیست دارد.
ابتکار گفت: پس از توافقنامه پاریس و مذاکراتی که هفته گذشته در مراکش صورت گرفت، مساله گرم شدن هوا و ضرورت اقدام بین‌المللی در مقابله با گرمایش جهانی موضوعاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مساله مهم آن است که در سایه توافق پاریس ما به این مساله بپردازیم و باید یک رویکرد کل‌گرا اتخاذ و در این جلسه بررسی کنیم که چطور جنگ‌ها گرد و غبار را تشدید کرده است.


نامه ابتکار به بان کی‌مون درباره فجایع زیست محیطی غزه؛
وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته جنگ‌ها و حملات رژیم صهیونیستی به سرزمین‌های اشغالی باعث از بین رفتن زیرساخت‌های غزه شده است، ادامه داد: این حملات باعث شکل‌گیری بحران‌ها و مشکلات زیست محیطی در غزه شد بنابراین سازمان‌های مختلف بین‌المللی از جمله ایران نسبت به این مساله واکنش نشان دادند. در این مورد نامه‌ای به بان‌کی‌مون دبیرکل سازمان ملل متحد نوشتم و ضمن محکوم کردن این حمله رژیم صهیونیستی به غزه، هشدار دادم که در نتیجه این حملات نظامی، فجایع زیست محیطی در سرزمین‌های اشغالی از جمله غزه صورت گرفته است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه گزارش‌های ارزیابی اثرات جنگی در محیط زیست کشورها باید مبنای تصمیم‌گیری‌ها قرار گیرد، گفت: باید تلاش کنیم با مذکرات، مناقشات را در جهان کاهش دهیم و باید سعی کنیم نقش همه مذاکره‌کنندگان را به رسمیت بشناسیم به طوری که در بحث هسته‌ای توافقات صلح‌آمیزی صورت گرفت که جا دارد در این موضوع قدردان تیم مذاکره کننده هسته‌ای ایران باشیم. در حال حاضر صداهای مخالفی به گوش می‌رسد که به این توافق اعتراض می‌کنند. در حالی که باید به این افراد گفت که باید مناقشات را از طریق مذاکرات حل کنیم.
ابتکار با اشاره به اینکه برای آینده جهان و آینده محیط زیست و انسان‌ها باید بر مذاکرات به جای مخاصمات تاکید داشته باشیم و آن را پیگیری کنیم افزود: باید سعی کنیم صلح و امنیت را در جامعه و کشور خود و همچنین در سطح جهان ایجاد کنیم و برای نیل به این مهم باید از خودمان و از درون قلب‌ها و روح‌هایمان شروع کنیم. بدون اینها نمی‌توانیم در سطح ملی و بین‌المللی به صلح دست یابیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در سطوح بین‌المللی برخی مسوولان و تصمیم‌گیران نتوانسته‌اند صدای صلح را در درون قلب خود بیدار کنند. برای همین با طمع ماجراجویی نظامی و قدرت‌طلبی‌ها کره زمین را به مخاطره می‌اندازد بنابراین لازم است برای داشتن جهانی عاری از جنگ، ندای صلح و امنیت را در درون خودمان و سپس در جامعه بشری بیدار کنیم.

اختلال در اجرای توافقنامه پاریس بعید است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در موضوع توافقنامه پاریس زمزمه هایی شنیده شد که برخی ازکشورها به تعهدات این توافقنامه پایبند نباشند ولی ایجاد اختلال در توافقنامه پاریس بعید به نظر می رسد.
معصومه ابتکار در حاشیه مراسم «روز جهانی مقابله با آثار جنگ بر محیط زیست» در جمع خبرنگاران افزود: توافقنامه پاریس ،توافقی چند جانبه بین المللی است و بعید می دانم کشوری بتواند در این توافق بزرگ جهانی و اراده ای که ملت ها برای حفظ کره زمین دارند، خللی ایجاد کنند.
وی گفت: تاکنون درباره مهار کردن گرد و غبار مذاکرات زیادی با عراق داشته ایم و این کشور باید بعد از ایجاد پایداری حتی به مقدار کم در دولت ، به تعهدات خود در زمینه مقابله با این پدیده عمل کند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: در حاشیه نشست مراکش با فواد معصوم رییس جمهوری عراق دیدار و درباره پدیده گرد و غبار مذاکره کردیم.
ابتکار افزود: دراین دیدار از وی درخواست کردم تا به کانون های گرد و غبار داخل کشور عراق رسیدگی کند زیرا این کانون ها آثار زیانبار و ناگواری برای کشور ما به همراه دارد و هوای شهرهای کشور به ویژه استان های غربی را تحت تاثیر قرار می دهد و سلامت اهالی منطقه را به خطر می اندازد.
وی گفت: رییس جمهوری عراق قول داد موضوع را به طور جدی پیگیری کند، علاوه بر این یکسری توافقات اجرایی داریم که امیدواریم دولت عراق به یک پایداری برسد که بتواند در زمینه اجرایی کردن این توافقات وارد عمل شود.
ابتکار با اشاره به نشست مراکش ادامه داد: در حاشیه این نشست، نشست تخصصی درباره گرد و غبار برگزار شد که رییس برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد و رییس برنامه عمران این سازمان نیز حضور داشتند و در خصوص کانون های گرد و غبار که در اطراف کشور ما تشدید شده است، بحث و بررسی صورت گرفت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه نشست مراکش برای اجرایی کردن توافق پاریس بود افزود : توافق پاریس ،توافق مهم جهانی و بین المللی است و 195 کشور آنرا امضا کرده و اکنون نیز 120 کشور به طور رسمی به آن پیوسته اند و در ایران نیز تصویب شده است و بزودی به طور رسمی به آن خواهیم پیوست.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهداف نشست مراکش پیدا کردن راه حل ها، ائتلاف های منطقه ای و بین المللی برای اجرایی کردن توافق پاریس برای تعیین برنامه های اقدام ملی و منطقه ای کشورها بود.
ابتکارگفت: در این نشست مسئله گرد و غبار به صورت ویژه مورد توجه قرار گرفت که امیدواریم با توجه به اهمیت مسئله تغییر اقلیم و آثار آن بر اقتصاد، اجتماع و محیط زیست، بتوانیم زودتر برنامه ها را اجرایی کنیم.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha